مرکز آموزش

نحوه ایجاد و مدیریت Web Disk در هاست لینوکس و cPanel

  • 2

Web Disk همانند FTP یکی از راه های ارتباطی است که از طریق آن می توانید به مسیری هاست یا File Manager متصل شده و اقدام به مدیریت فایل ها و پوشه ها کنید.

اما Web Disk یک تفاوت بزرگ با FTP دارد و آن عدم نیاز به برنامه های Client چون FileZilla، CuteFTP و ... است. با این روش یک پوشه یا درایو در کامپیوتر شما ایجاد می شود که مستقیما به File Manager هاست شما متصل است. وقتی که به آن پوشه مراجعه می کنید مثل این است که فضای هاست و File manager به کامپیوتر شما منتقل شده چراکه تمامی فایل ها و پوشه های درون هاست را مشاهده می کنید و می توانید همانند دیگر کارهایی که در محیط کامپیوتر خود انجام می دهید براحتی اقدام به مدیریت ، تغییر یا ویرایش فایل های خود کنید. خیلی ساده و راحت!

برای استفاده از Web Disk باید مطمئن باشید که کامپیوتر شما حاوی ویروس، تروجان یا فایل مخرب نباشد. چراکه در این روش ممکن است ویروس، تروجان یا هر فایل مخرب دیگر از کامپیوتر شما به هاست منتقل شود و لذا هاست و وبسایت شما دچار مشکل خواهد شد.

 

نحوه ایجاد و مدیریت اکانت WebDisk در cPanel و هاست لینوکس

1- پس از لاگین به cPanel به بخش Files > Web Disk مراجعه کنید.

2- به قسمت Create an Additional Web Disk Account مراجعه کنید.

3- در فیلد Username، یک نام کاربری دلخواه وارد کنید.

4- در فیلد Domain، یکی از دامنه های متصل به هاست را از لیست انتخاب کنید. (آن دامنه ای را انتخاب کنید که قصد مدیریت فایل های آن را دارید.)

5- در قسمت Password (Again) و Password رمز عبور دلخواه را وارد کنید.

6- در قسمت Directory آدرس مسیری را وارد کنید که قصد مدیریت اطلاعات درون آن دارید. به عنوام مثال:

Public_html/dmain.com

7- در قسمت Permissions دو گزینه در اختیار دارید. چنانچه بخواهید هر گونه تغییری از ایجاد و حذف فایل و فولدر گرفته تا ویرایش آن ها، قابل انجام باشد گزینه Read-Write اما اگر فقط میخواهید امکان مشاهده آن ها بدون نیاز به تغییر فراهم شود، گزینه Read-Only را برگزینید.

8- چنانچه کامپیوتر شما از یکی از سیستم عامل های Windows 7، Windows 8 و یا Windows 10 استفاده می کند، حتما گزینه Enable Digest Authentication را فعال کنید.

9- بر روی دکمه Create کلیک کنید.

تا اینجا اکانت Web Disk ساخته شد.

10- در صفحه جدید یک دکمه با عنوان Configure Client Access مشاهده خواهید کرد، بر روی آن کلیک کنید.

11- در صفحه جدید در قسمت Connection instructions لیستی از سیستم عامل ها از نسخه های مختلف MacOS گرفته تا Windows، Linux و سیستم عامل های موبایلی چون Android، IOS و ... نمایش داده می شوند. بر اساس سیستم عامل استفاده شده در کامپیوتر، لپتاپ یا موبایل خود، نسخه مورد استفاده را از لیست زیر آن انتخاب کنید.

12- تنظیمات به طور خودکار نمایان می شود، بر روی دکمه Download Configuration Script کلیک کنید تا فایل تنظیمات در کامپیوتر یا سیستم شما دانلود شود.

13- در کامپیوتر یا سیستم خود بر روی فایل دانلود شده کلیک کرده و آن را Open یا در واقع باز کنید.

14- حال یک باکس لاگین باز می شود، نام کاربری و رمز عبور را که در مرحله 3 تا 5 تعریف کردید وارد کنید.

نام کاربری را به طور کامل همراه با دامنه انتخابی وارد کنید. مثال: myuser@domain.com

15- حال با پیامی با مضمون Connecting to your webdik now, This may take a minutes مواجه خواهید شد. بر روی OK کلیک کنید. بسته به سرعت اینترنت شما و حجم فایل های موجود در مسیر هاست، چند ثانیه یا دقیقه طول می کشد تا ارتباط برقرار شود. ارتباط که برقرار شد به طور خودکار یک پوشه حاوی کلیه فایل ها و پوشه های درون مسیر هاست نمایان نمی شود. شما می توانید اقدام به مدیریت آن ها کنید.


کار تمام شد!
اما چند نکته که به راحتی کار شما کمک می کند:

 

چنانچه بخواهید در مراحل بعدی دیگر این فرایند دانلود و .. را انجام ندهید. در پوشه ای که باز شده است در نوار آدرس کلیک کرده و آدرس را کپی کنید. سپس از لیست درختی سمت چپ بر روی Network کلیک راست کرده و گزینه Map Network Drive را انتخاب کنید.

- در فیلد اول، درایو مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.

- در فیلد دوم آدرس کپی شده را به طور کامل وارد کنید.

مثال:

\\domain.com@SSL@2078\DavWWWRoot

- گزینه Reconnect at sign-in را انتخاب  و سپس دکمه Finish را اعمال کنید.

حال به My Computer یا This PC مراجعه کنید. مشاهده خواهید کرد در کنا سایر درایوهای کامپیوتر شما یک درایو جدید در بخش Network Location ایجاد شده است. این درایو تا زمانی که آن را حذف نکنید باقی خواهد ماند. هر وقت که بر روی آن کلیک کنید در واقع به فضای هاست متصل شده و می توانید اطلاعات درون آن را مدیریت کنید.

برای حذف درایو، بر روی آن کلیک کرده و گزینه Disconnect را انتخاب کنید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟