مرکز آموزش

چگونگی اجرای ریدایرکت 301 برای تبدیل پیوند یکتا(Permalink) قدیمی به جدید

  • تغییر پیوند یکتا در وردپرس, ریدایرکت 301 در وردپرس, ریدایرکت 301 در پیوند یکتا وردپرس, ریدایرکت 301 در permalink
  • 2

تغییر ساختار پیوند یکتا یا Permalink یک تغییر بزرگ در وبسایت شما محسوب می شود به خصوص زمانیکه وبسایت شما فعالیت گسترده ای داشته و صفحات و لینک های بسیار ایجاد کرده باشد. شما باید از تصمیم خود برای این تغییر کاملا مطمئن باشید چرا که ممکن است به طور بالقوه بر SEO وبسایت تأثیر بگذارد (و اگر به درستی کار نکند، می تواند بسیاری از خطاها و لینک های خراب را ایجاد کند)

 

هر صفحه و پست در وبلاگ شما دارای یک URL دائمی منحصر به فرد، پیوند یکتا یا "Permalink" است که به آن اختصاص داده شده است. این پیوند یکتا با استفاده از یک ساختار از پیش تعیین شده ایجاد شده است. تغییر ساختار پیوند برای پست های شما گاهی لازم است، اما می تواند مسائل مربوط به رتبه بندی جستجو، لینک های منسوخ شده از سایت های خارجی و لینک های داخلی شکسته در محتویات وبسایت ایجاد کند.

مقصود از لینک های خارجی، لینکی است که یک وبسایت دیگر از آدرس قدیمی یک پست در وبسایت خود قرار داده است.
مقصود از لینک های شکسته، همان لینکی های قدیم مبتنی بر ساختار قدیم است که با تغییرات شما با خطای 404 مواجه شدند.

 

بهترین راه برای جلوگیری از قوع مشکلات جدی این است که قبل از اجرا حتما تمامی جوانب را دیده باشید و بدانید که چه کارهایی باید بعد از تغییر ساختار پیوند یکتا یا Permalink انجام دهید. کارهایی که تاثیر منفی در دسترسی به لینک ها ، قدرت SEO وبسایت و همچنین خطاهای Duplicate در Google Webmaster، نداشته باشد.

در این مقاله به روش های جلوگیری از وقوع مشکل پس از تغییر پیوند یکتا یا Permalink پرداخته ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید...

 

مراحل ایمن جهت تغییر پیوند یکتا یا Permalink

1- طبیعتا از وردپرس استفاده می کنید. بنابراین به منو تنظیمات > پیوندهای یکتا مراجعه کردید و ساختار را مطابق با یکی از مثال های موجود یا به سلیقه خود تغییر داده اید.

در زبان انگلیسی منو به Settings > PermaLinks تغییر می یابد.

2- حال که ساختار جدید را معرفی کردید لازم است آدرس های قدیمی را به جدید تبدیل کنید به طوریکه هم خطاهای 404 برای آدرس های قدیمی برطرف شود و هم از نظر SEO و قوانین Google Webmaster به درستی عمل کرده باشد.

در نسخه های جدید وردپرس معمولا تغییر ساختار منجر به اجرای یک فرایند Redirect خودکار و داخلی می شود. بنابراین معمولا کمتر با خطای 404 مواجه می شوید. با این حال توصیه می شود یکی از موارد زیر را اجرا کنید.

سه راهکار برای اجرای ریدایرکت 301 وجود دارد. شما می توانید به ترتیب اولویت یکی را اجرا کنید و نتیجه را بررسی کنید:

روش اول: فرض کنید مسیر قبلی پیوند یکتا category بوده و اینک به blog تغییر یافته است. بنابراین کد زیر را در .htaccess قرار دهید.

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteRule ^ category/(.*) /blog/$1 [R=301,L]
</IfModule>

چنانچه پیوند یکتا قبلا بر اساس تاریخ تعریف شده و اینک تاریخ را از آن حذف کرده اید، کد بالا با در نظر گرفتن مثال های زیر به شرح زیر تغییر می یابد:

OLD: /blog/%year%/%monthnum%/ %day%/%postname%/
NEW: /blog/%postname%/

کد جدید:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteRule ^blog/[0-9]{4}/[0-9]{2}/[0-9]{2}/(.*)$ http://DOMAIN.COM/blog/$1
</IfModule>

روش دوم: به ازای هر یک از پست های موجود در وبسایت از طریق امکانات پنل هاست مطابق با راهنمای زیر ریدایرکت 301  ایجاد کنید. این فرایند خودکار کدهایی را در فایل .htaccess قرار می دهد.

نحوه ایجاد ریدایرکت 301 در پنل cPanel

روش سوم: از پلاگین هایی که به این منظور طراحی شدند استفاده کنید. پلاگین های پیشنهادی موارد زیر هستند:

پلاگین Redirection

پلاگین Simple 301 Redirects

 

3- در مرحله آخر لازم است این تغییرات را به Google معرفی کنید تا لینک های قدیمی در نتایج حذف شوند و لینک های جدید جایگزین شوند. هر چند که با تغییرات بالا اگر بر روی لینک های قدیمی کلیک شود خودکار به لینک های جدید ریدایرکت می شود.

برای اینکار توصیه اکید می شود که وبسایت خود را به Sitemap مجهز کنید. افزونه Google Sitemap ساده ترین و بهترین افزونه برای اینکار است.

بعد از ایجاد Sitemap به اکانت خود در Google Webmaster  مراجعه و sitemap جدید را معرفی کنید.

نحوه معرفی Sitemap به گوگل

چنانچه از خدمات هاست لینوکس ، ویژه یا وردپرس HiSupport استفاده کرده باشید. ابزاری با عنوان ارتقا SEO در پنل هاست شما قرار داده ایم که می توانید بدون نیاز به مراجعه به Google Webmaster معرفی Sitemap و اعمال تغییرات را تنها با چند کلیک ساده انجام دهید. جالب آنکه تغییرات در عرض حداکثر 3 روز در نتایج گوگل بروز می شود.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟