مرکز آموزش

نحوه نصب و تمدید SSL رایگان بر روی هاست پلسک

  • install ssl plesk, نصب SSL هاست ویندوزی, فعالسازی let's encrypt plesk, فعالسازی lets encrypt هاست ویندوز, تمدید اس اس ال پلسک
  • 21

مقدمه

کنترل پنل Plesk یکی از محبوب‌ترین پنل‌های مدیریت هاستینگ در جهان است به دلیل قابلیت‌های فراوان و کارایی بالا، طی سال‌های اخیر رتبه دوم در محبوبیت و میزان استفاده را به خود اختصاص داده است. سرعت پیشرفت این کنترل پنل به قدری بالاست که شاید به زودی از cPanel پیشه گرفته و رتبه‌ی اول را کسب کند. به همین دلیل مدیران سرور ایرانی به خصوص های‌ساپورت در برخی از سرورهای میزبانی خود از جمله هاست ویندوز، از این کنترل پنل قدرتمند استفاده می‌کنند.

به دلیل تقاضا و نصب روزافزون پلسک، اهمیت حفظ اطلاعات میزبانی شده توسط این کنترل پنل نیز بسیار مهم شده است. از اولین اقدامات قابل انجام برای حفظ اطلاعات می‌توان به نصب SSL اشاره کرد. وبسایت‌های فروشگاهی و همچنین وبسایت‌هایی که دارای بخشی برای ورود با نام کاربری و پسورد سروکار دارند، جزو اولین و مهم‌ترین وبسایت‌هایی هستند که باید برای حفظ این اطلاعات با استفاده از SSL اقدام کنند.

 

SSL رایگان Let’s Encrypt

Let’s Encrypt اس‌اس‌الی رایگان بوده که توسط گروه پژوهشی امنیت اینترنت یعنی ISRG ایجاد شده است. شاید تا پیش از Let’s Encrypt تنها SSL رایگان و ایمنی که وجود داشت، اس‌اس‌ال Self-signed بود. یعنی اس‌اس‌الی که کد و الگوریتم آن از طریق کنترل پنل هاست ایجاد و به صورت دستی بر روی وبسایت نصب می‌شود. مشکل SSLهای Self-signed این بود که معتبر نبودند و توسط مرورگرها شناخته نمی‌شدند؛ لذا به هنگام استفاده، لوگویی قرمز به نشان ناامن بودن وبسایت بر روی نوار مرورگر ظاهر می‌شد.

بر خلاف اس‌اس‌ال‌های Self-signed، اس‌اس‌ال Let’s Encrypt معتبر بوده و در حین رایگان بودن، توسط مرورگرهای مختلف از جمله کروم و فایرفاکس شناخته می‌شوند؛ لذا به هنگام استفاده از آن‌ها، آیکون قفل سبزرنگ در نوار آدرس مرورگر کنار نام وبسایت نمایش داده می‌شود.

پلسک این قابلیت را به شما می‌دهد تا بتوانید با خیال آسوده و به صورت رایگان از SSL معتبر Let’s Encrypt استفاده کنید.

نصب SSL علاوه بر ایمن‌سازی وبسایت و اعتبار بخشیدن به آن در چشم بازدیدکننده، موجب افزایش رنک سئو نیز می‌شود و رتبه وبسایت را در جستوجوی گوگل بالا می‌آورد.

 

نحوه نصب اس اس ال رایگان بر روی هاست پلسک

به منظور نصب و فعالسازی SSL بر روی سرویس میزبانی Plesk خود کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

1- وارد کنترل پنل پلسک بشوید.

مطمئن شوید در منوی سایدبار (کنار صفحه)، گزینه‌ی Websites & Domains انتخاب شده باشد.

2- در قسمت Security بر روی SSL/TLS Certificates کلیک کنید.

3- از قسمت Install a free basic certificate provided by Let's Encrypt بر روی دکمه Install کلیک کنید.

4- در فیلد Email address آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

5- چکباکس همه گزینه های موجود را فعال کنید و سپس دکمه Get it free را انتخاب کنید.

6- در پنجربه باز شده با عنوان Started issuing a wildcard SSL/TLS certificate from Let's Encrypt for the domain دکمه Continue را اعمال کنید تا پیام سبز رنگ ظاهر شود.

مراحل نصب SSL به اتمام رسید.

 

برای حصول اطمینان از نصب صحیح SSL بر روی دامنه‌ی خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- مجددا به بخش Websites & Domains واقع در نوار سمت چپ صفحه کلیک کنید.

2- به بخش Hosting Settings مراجعه کنید.

3- حال در قسمت Security مطمئن شوید تیک گزینه SSL/TLS support فعال باشد و در منوی روبروی عبارت Certificate، گزینه‌ی Let’s Encrypt انتخاب شده باشد.

برای برخورداری از رنک سئو بهتر، در همان بخش Security، تیک گزینه‌ی زیر را نیز فعال کنید:
Permanent SEO-safe 301 redirect from HTTP to HTTPS

 

نحوه تمدید اس اس ال رایگان Let’s Encrypt در هاست پلسک

پلسک به صورت خودکار گواهی‌نامه‌های اس‌اس‌ال Let’s Encrypt را تمدید می‌کند؛ پس نیاز به انجام اقدام دیگری از سوی شما نیست.

به صورت پیشفرض SSLهای Let’s Encrypt برای مدت 90 روز معتبر هستند. با این وجود Plesk یک ماه پیش از تاریخ انقضای SSL آن را تمدید می‌کند. این عمل باعث می‌شود تا آسودگی و اطمینان خاطر بیشتری در این خصوص داشته باشید. علاوه بر آن در صورت وجود مشکلی در تمدید SSL رایگان به هر دلیل، زمان کافی برای عیب‌یابی و رفع مشکل در اختیار خواهید داشت. معمولاً در صورت وجود مشکل، پلسک این مورد را از طریق ایمیل به شما اطلاع می‌دهد اما بهتر است خودتان نیز چند هفته پیش از تاریخ انقضا، اعتبار SSL را بررسی کنید.

جهت تمدید گواهی اس‌ اس ال Let’s Encrypt به صورت دستی، موارد زیر را انجاد دهید:

1- وارد کنترل پنل پلسک بشوید.

2- پس از مراجعه به قسمت Security > SSL/TLS Certificates بر روی دکمه Reissue یا Rebew کلیک کنید و مراحل 5 و 6 ذکر شده در بخش نصب SSL را تکرار کنید.

 

لینک مقالات مرتبط

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟